De reden dat u op deze plek al iets langer niet van mij gehoord heeft, is een bijzondere reden. In de maanden die nu achter ons liggen heb ik een aantal beslissingen moeten nemen om Steenvlinder sterk en gezond te maken. Dat proces is nu afgerond en ik vind het logisch om u daarover bij te praten. Tenslotte draagt u als financiers Steenvlinder en de projecten van Steenvlinder een warm hart toe, dan is het ook goed om te weten wat er ‘achter de schermen’ plaatsvindt.
De werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk zijn stil gelegd. Destijds zijn wij door de UK-government uitgenodigd om ter plaatse aan de slag te gaan. Natuurlijk waren we er trots op dat onze kennis en kunde dusdanig hoog werd ingeschat, maar nu weten we, na een paar jaar ervaring, dat de Britse regelgeving het voor de zelfbouwers erg moeilijk maakt om de financiering van een woning rond te krijgen. Met als gevolg dat een zelfbouwwoning eigenlijk alleen kan worden gerealiseerd door de ‘happy few”. En het geen main stream is, waar wij ons meer op richten met ons product. Dus zijn we gestopt. Nu ligt de focus volledig op de activiteiten in Nederland.
Het bestuur van Steenvlinder bestaat voortaan uit een CEO en een CFO. Die samen het beleid voeren en de beslissingen nemen. Blij ben ik met die verandering omdat het bedrijf daarmee wint aan slagkracht. De CFO is Mudi Allah Rakha. Hij werkt nu bijna een jaar bij ons. Het is een ervaren financiële man die met zijn expertise Steenvlinder enorm gaat helpen. En al heeft geholpen, want samen hebben wij een plan voor een reorganisatie opgesteld met als voornaamste doel om de kosten te verlagen en de efficiency te verhogen. De reorganisatie is per 1 februari 2025 doorgevoerd. Het is niet overdreven om te stellen dat met de komst van Mudi de kwaliteit van onze financiële huishouding enorm is verbeterd. Dat zult u ook merken in de rapportages voor de financiers. Zodat u meer inzicht hebt in de projecten waarbij u betrokken bent.
Jarenlang werkte het bedrijf met een flinke vaste kern en met een klein groep freelancers. Met de reorganisatie is dat omgedraaid naar een kleinere, vaste kern en een uitgebreide groep freelancers die alleen als een project daarom vraagt, ingeschakeld kunnen worden. Waarmee we winnen aan gespecialiseerde kennis en flexibiliteit. En inderdaad een besparing in de kosten realiseren. Wat wel met zich mee bracht dat er van sommige mensen afscheid is genomen. Op dit moment werken er ongeveer 45 mensen voor Steenvlinder, terwijl de opdrachtenportefeuille voor het Woonteam en het Huurteam flink zijn gegroeid. En we ook meer woningen verkopen in 2025 dan ooit tevoren bij Steenvlinder.
De projectrapportage naar onze financiers gaat op de schop. Er zal vaker worden gerapporteerd en er zal uitgebreider worden gerapporteerd. Niet alleen over de voortgang van het project, maar voorzien van alle relevante cijfers van het project. Wat is er tot nog toe besteed? Hoeveel is er tot nog toe geleend? Zodat onze financiers veel meer dan voorheen een helder en onmiddellijk inzicht hebben in het reilen en zeilen van het project.
Dat zijn de stappen die zijn gezet. Dus heeft het even geduurd maar het is een goed bestede tijd geweest. In 9 jaar tijd is Steenvlinder fors gegroeid. Van start gegaan met 2 mensen en een paar duizend euro omzet, zijn er nu 45 man aan het werk en worden er miljoenen omgezet. Die groei gaat niet vanzelf. Met de grote en kleine veranderingen zoals ik ze nu op een rij heb gezet, is Steenvlinder klaar voor de toekomst, klaar voor nieuwe projecten en klaar voor weer een volgende stap.