Het is raar om te zeggen dat ik me verheug op de invoering van een nieuwe wet, maar de Wet Goed Verhuurderschap is er wel eentje die me blij maakt. En opgelucht. Want vanaf 1 januari heeft iedere huurder in Nederland de mogelijkheid om alle mogelijke misstanden via een gemeentelijk meldpunt aan te kaarten. Dat is een goede zaak, want het betekent dat huren in Nederland eerlijker wordt.
Voor de gemeentes is het natuurlijk even doorpakken. Zij hebben immers de verplichting een meldpunt te openen waar de huurder met zijn klacht naartoe kan. Maar hoe doe je dat? En als de klacht eenmaal is neergelegd, wat is dan de volgende stap?
Het zijn vragen waar wij met het Huurteam van Steenvlinder nu al regelmatig mee te maken hebben. Het Huurteam is immers al zo’n 20 jaar bezig en staat steeds meer gemeentes bij in de strijd van hun bewoners tegen huisjesmelkers.
Natuurlijk gaat het vaak om de huurprijs die te hoog is, maar wat we ook vaak horen, is dat er een absurd hoge borg moet worden betaald en hemel en aarde moet worden bewogen om die weer terug te krijgen. En dat er met de kosten voor gas, water en licht wordt gerommeld. Waar de Wet Goed Verhuurderschap in feite voor staat, is dat de verhuurder zich gewoon netjes aan de regels moet houden.
Het is materie waarvan ik me goed voor kan stellen dat die voor een gemeente nieuw terrein is. Want wat doe je als je een melding binnenkrijgt? En hoe bemiddel je in een conflict tussen een huurder en een verhuurder? De vraag waar veel gemeentes zich dan ook voor gesteld zien, is de vraag, gaan we proberen ons deze expertise eigen te maken of besteden we dit uit aan een partij die de expertise al bezit?
Ik verwacht dat er de komende weken en maanden het nodige gaat gebeuren. Op veel plekken zal de gemeenteraad gaan vragen: “Maar College, hoe ga je dat doen?” Wat je nu al ziet gebeuren overigens. Ik denk dat op dit moment veel gemeentes er nog niet klaar voor zijn. Want de invoering van de Wet brengt nogal wat met zich mee. Gelukkig is er nog een beetje tijd.