Huurteam krijgt het steeds drukker
Op 1 juli van dit jaar ging de Wet Betaalbare Huur in. Wat voor een grote groep verhuurders reden is geweest om hun woning(en) te verkopen. Te weinig rendement, meenden zij. Maar zodra een huurder een contract voor onbepaalde tijd heeft, kan dat contract natuurlijk niet zomaar worden opgezegd. Manager van het Huurteam van Steenvlinder, Eva Luijendijk: “Het is inderdaad een stuk drukker geworden.” Want veel huisbazen proberen toch met een al of niet intimiderende brief de huurder de wacht aan te zeggen.
Dat gebeurde ook met de Rotterdamse Anne. In de bewuste brief van haar huisbaas stond dat hij als gevolg van de nieuwe wetgeving genoodzaakt was de woning te verkopen. Toen Anne van de eerste schrik bekomen was, nam zij contact op met het Huurteam van Steenvlinder. Nee, ze kende het Huurteam nog niet, maar via Google ging ze op zoek. Al snel, na een eerste bezoek van Steenvlinder aan haar woning, bleek haar huurcontract ondeugdelijk, de huurprijs te hoog en omdat de woning geplaagd werd door schimmel (“In die periode was ik ook best vaak ziek, dacht ik later”) kwam zij in aanmerking voor een korting op de huurprijs.
Daar was de huisbaas het niet mee eens. “Ik kreeg toen een brief waarin hij stelde dat de servicekosten drastisch verhoogd zouden worden en dat als ik de procedure door zou zetten, ik wel zou ontdekken wat de gevolgen waren.” Maar zij liet zich niet intimideren. Het Huurteam spande dan ook voor de Huurcommissie de zaak aan. Een paar maanden later werd Anne op alle punten in het gelijk gesteld. “Ik was zo blij, ik was zo opgelucht.” In ieder geval ging de huur als gevolg van de uitspraak van 554 euro naar 280 euro per maand. Maar los daarvan, zegt Anne: “Wat superfijn is, is als je er in zo’n conflict niet alleen voor staat.”